Det systemisk-narrative er uddannelsens primære afsæt. En systemisk og narrativ ramme omkring uddannelsen afspejler, at vi grundlæggende ser terapi som et relationelt fænomen, der arbejder med hvordan mennesker gennem fortællinger (sproglige som kropslige) samskaber mening i konkrete sociale kontekster. 

Denne vifte af metoder øger din terapeutiske fleksibilitet og sætter dig i stand til at vælge, netop den metodiske tilgang der er meningsfuld i den enkelte samtale. Du vil også opleve at metoderne kan kombineres og bruges hver for sig. Bredden i metoderne sikrer den nuancerings- og kompleksitetsgrad, som udøvelsen af psykoterapi kræver.

Det narrative perspektiv tager igennem uddannelsen afsæt i en forståelse af, at livet får mening gennem fortællinger, og at der altid kan fortælles flere historier end dem, der umiddelbart står frem. En grundantagelse i det narrative er, at det ikke er det enkelte menneske, der er problemet, men at problemet er problemet. Menneskers handlinger og identitet kan ikke alene forklares og forstås via en problemmættet fortælling. Det er snarere omvendt. Den problemmættede fortælling fastholder handlinger og negative selvoplevelser. Store områder af vores levede liv falder uden for vores problemmættede fortællinger og er derfor endnu ikke er blevet tillagt mening. Heri gemmer der sig et enormt terapeutisk potentiale. Ingen historie kan rumme hele vores levede liv, så når vi arbejder narrativt prøver vi at hjælpe mennesker til at få øje på nogle af de underliggende fortællinger, der endnu ikke er kastet lys på og som åbner op for ny identitet og nye måder at handle på. De fortællinger der gør os i stand til at leve livet på måder, som er i overensstemmelse med, vores værdier og det vi dybest set foretrækker.  

Det systemiske perspektiv har fokus på, at problemet ikke tilhører det enkelte menneske, men at problemer opstår og vedligeholdes i sociale samspil og derfor også må behandles gennem inddragelse af de systemer, der er omkring det enkelte menneske- f.eks. den familie som vi lever i. 

Vi kan nemlig ikke forstå et problem uden om den kontekst, som den er opstået i og uden om de relationer, som vi indgår i. 

Uddannelsen i Grønland har stort fokus på at arbejde med traumer og på hvordan vi kan arbejde med disse både via sproget og bagom sproget.

"Det der gør SIF helt speciel er den varme man bliver mødt med og som hurtigt bliver en del af dynamikken mellem os som studerende. Der er plads til at være den man er og der er plads til at have det som man har det.
Den personlige udvikling har været helt unik, man kommer dybt ind og får kigget sig selv i øjnene og jeg tror ikke der er nogle der går derfra efter 4 år og er det helt samme menneske."
Tacha Elung
"Jeg fik på SIF muligheden for både faglig og personlig udvikling blandt betydningsfulde relationer, hvilket gav mig en masse nye krydser i min historie. Krydser som jeg fortsat har fokus på både personligt og fagligt den dag i dag. SIF er med mig i mit virke hele tiden."
Helle Højlund
"SIF har ikke bare været en terapeutisk uddannelse, men er blevet en måde at være i verden på. Det har givet mig et langt mere nuanceret blik på det at være menneske og jeg bruger min viden herfra hver dag, både i mit arbejdsliv og privat. For mig har det været livsforandrende at gå på SIF."
Sine Jelsing
"Jeg har taget både uddannelsen som terapeut og traumeuddannelsen på SIF. For mig er SIF stedet hvor høj faglighed går hånd i hånd med personlig udvikling i et nærende, varmt, betydende og livsberigende fællesskab, hvor der tages hånd om den enkeltes personlige og faglige udvikling. Kan SÅ varmt anbefales!"
Lise Kjeldsen
"En terapeutisk uddannelse på SIF har betydet 4 fantastiske år med udvikling og store personlige oplevelser. Jeg har fået venskaber for livet og det har åbnet op for nye udfordringer jobmæssigt.
En unik oplevelse som har forandret mit liv og som jeg ser tilbage på med stor taknemmelighed."
Mette Legarth Holme